RIKSBYGGEN BOSTADSRÄTTSFÖRENING HALMSTAD HUS 18
TV - UTBUDET
Kanalplanen för föreningarna 16, 17 och 18
Föreningarna har sedan 2009 gått över till digital ip-tv samt bredband via fiber och ip-telefoni tjänster till dom som vill teckna sig.
Vad gäller att teckna sig för bredband eller telefoni så gå in på Stadsnätet och se vilka utbud som finns.
Den svarta digitalboxen tillhör bostaden och FÅR inte tas med när du flyttar från föreningen. Detta blir ett stort problem när den nya medlemmen kontaktar styrelsen och undrar hur man får in Tv-kanalerna. Föreningen har visserligen reservboxar, med det hjälper inte när kortet som läser av Tv-kanalerna också sitter i boxen och föreningen har inga extra kort.
Här nedan ser du vilka kanaler det finns för föreningens kollektivutbud, samt vilken kanalplats den finns på.
Det går givetvis att teckna sig för fler kanaler, som man får bekosta själv. Gå in på Canal Digitals hemsida för information.
Tyvärr så kan ni inte se lokala nyheter på tv. 4, för vårat
avtal täcker inte detta. Det blir vad som visas
Styrelsen för förening 18
Vid problem med tv-sändningen, hör med dina grannar
i första hand om dom också har problem, annars ring
Canal Digitals kundtjänst 0770-332211.
Kanal | Kanalplats |
SVT 1 | 1 |
SVT 2 | 2 |
TV 3 | 3 |
TV 4 | 4 |
Kanal 5 | 5 |
Sjuan | 7 |
Kanal 9 | 9 |
Kanal 11 | 11 |
TV 12 | 12 |
SVT Svt barn/TV 24 | 15 |
Kunskapskanalen | 16 |
SVT 1 HD | 21 |
SVT 2 HD | 22 |
TV 4 HD | 24 |
Discovery Channel | 33 |
MTV | 81 |
Eurosport 1 | 121 |
NTV-Lokal tv-kanal | 300 |
PROBLEMLÖSNING
Det kan uppstå lite olika problem med den HD-Box som du har, te.x. att bilden fryser, ingen bild eller att rent av att fjärrkontrollen inte fungerar. Det man måste komma ihåg är att detta är en databox och alla vet vi att datorer ibland kan "hänga" sig . Lättaste sättet att åtgärda detta är att stänga av boxen, genom att ta ut strömsladden, vänta någon halvmuinut och sedan sätta in den igen. Det kan ta HD-boxen upp till 2-3 minuter att uppdatera sig, så ha inte bråttom.
Kolla också tjänsteboxen (den vita i väggen) att den blinkar grönt. Den ingången du har till Tv:n, det finns 3 ingångar (Den översta är markerad röd och den är endast till för data/telefon överföring) skall också blinka grönt, men mycket snabbare. Kontrolera även att HD-boxens ingång för tv:n (baksidan) blinkar grönt. Ibland kan det vara så illa att adabtern för strömmen till tjänsteboxen är kass (har hänt väldigt ofta) måste bytas. Dessa har vi som reserv i lokalen och kan hämtas på tisdagar mellan 19:00 - 20:00.
Det finns ett telefonnummer som föreningen har ni kan ringa på.
0709-167302 månd - fred mellan 08:30 - 09:30. Telefonen är endast påslagen dessa tider.
NY TV-LEVARANTÖR KLAR
Föreningarna 16, 17 & 18 är klara med sina förhandlingar med ny Tv-leverantör.
Det blev många sittningar med olika leverantörer, men till sist blev det Bredbandsbolaget som föreningarna tecknade avtal med. Övergången sker till hösten, troligtvis i november.
Bredbandsbolaget kommer inom kort att ta över Canal Digital.
Föreningarna kommer att gå ut med information samt även kalla till ett Tv-möte ett par veckor innan vi gör över till bredbandsbolaget
Detta innebär nya boxar, men ingen kostnad kommer att tas från medlemmarna. Dom boxar vi har idag börjar ta ut sin rätt och många har vi fått byta ut, så det är bra att vi får nya uppgraderade boxar.
Vi kommer givetvis informera och hjälpa till om det så behövs för att instalera och sätta igång boxarna.
Tyvärr måste styrelsen meddela att Bredbandsbolaget har problem med den nya plattformen till Kollektiva avtal som t,ex. bostadsrättsföreningar. Vi hade blivit lovade nya boxar, men dessvärre ser det inte ut att hända någonting innan 2016 års slut. Det vi fick som kompensation var att samtliga fick flex plus, vilket innebär 8 extra kanaler.
Viasat
Det finns möjlighet att kunna se hela viasat paketet i vår föreningslokal. Vi har fotbollskvällar, golfkvällar, filmkvällar, etc, etc.
Fler kanaler
Det finns alltid möjlighet att uttöka sina kanaler, men detta får man betala själv. Kontakta Canal Digital